16.2.07

Dagbladet: Syke av piller

Dagbladet av 16.02.07 har en artikkel om hvordan folk blir syke av medisinene de tar. Det er intet nytt med det, men fint at det faktisk fokuseres på i media. Artikkelen konstanterer at folks økte medikamentbruk fører til flere skader.

Dagbladet nevner at forbruket er i kraftig vekst, både på apoteket, og i dagligvarebutikkene. Våre "helse"-myndigheter har jo tillatt salg av diverse medisiner i butikkene nå, samtidig som de vil fjerne naturlige og sunne naturmidler.


Leger bør skjerpe seg
"Leger må være enda forsiktigere i forskrivningen og være enda mer oppmerksomme på risikofaktorer i sykehistorien," uttaler Lars Aabakken ved Rikshospitalet i Oslo. Vi vet jo allerede at medisinsk feilbehandling dreper flere tusen nordmenn hvert år, samtidig som ca 15 000 skades, så vi kan vel si oss enige der?


Statens legemiddelverk: "Merkelig"
Steinar Madsen synes det er "merkelig" hvis nærmere 200 000 nordmenn har fått alvorlig magesår etter bruk av NSAIDs (smertestillende medisiner). La oss si det slik, at Madsen, som advarer folk mot at de kan DØ ved å bruke "farlige naturmidler", lever allerede i en rar verden, så det er ikke så underlig om han finner det "merkelig" at folk blir syke av å bruke medisin.


Humor i artikkelen
Dagbladet er litt morsomme i artikkelen også. De legger til et sitat fra adm. dir. i Legemiddelindustriforeningen: "...nytten må alltid veies i forhold til bivirkninger." I tillegg blir Vioxx nevnt: "...ble trukket fra markedet fordi den kunne ha uheldig virkning på hjertet."

Hehehe, man må smile litt. Dagbladet mente nok at INNTJENINGEN må alltid veies i forhold til bivirkninger? Når det gjelder Vioxx, så visste produsenten i 2000, ett år etter utgivelsen, at medisinen var farlig. Likevel beholdt de den på markedet til 2004 for å melke penger ut av den, og så trakk de Vioxx fra markedet fordi de kunne få det gjort før medisinen ble forbudt. De jobber nå med en ny Vioxx 2 som kommer ut i fremtiden.

Den "uheldige virkningen på hjertet" Vioxx nevnes å ha i artikkelen, resulterte i mer enn 60 000 drepte, og 40 000 skadde. Bl.a. ble 1000 nordmenn drept. Det bør kanskje omtales som mer enn "uheldig"?


Pass deg for naturmidler
Dette var nok et eksempel på medisinenes skadevirkninger. Føles det ikke godt å vite at Statens legemiddelverk og Mattilsynet likevel prioriterer å forby deg å bruke de sunne naturmidlene du måtte ønske, og ønsker å la deg sitte igjen med ett alternativ: Skadelig medisiner?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jeg skal passe meg for naturproduktene. Jeg skal kjøre i meg medisiner, for de må jo være sunne siden de finnes i så rikelig monn?

Anonym sa...

Hei. Jeg er en mann på 75, hjerteoperert med 3 bypass for 11 år siden. Fikk grei beskjed om at jeg måtte bruke kolesterolsenkende medisin.
Forsøkte flere sorter, store problemer, ledd og muskelsmerter. Hadde valget mellom å sitte i sofaen og spise piller, eller å være ute, morsjonere og trene. Valget var lett, jeg kutta ut, og var uten denne "medisinen" i 10 år. Ved en kontroll for nesten to år siden fant de at der var litt mer belegg enn første gangen, på et vanskelig sted for stenting. Jeg ble veldig sterkt pålagt å begynne med kolesterolsenkende, (Ezetrol). Jeg oppfatta det som kritisk, og godtok.
Etter litt over et år er det krise, det er vondt å gå, har nesten flytta inn i sofaen, og framtidsutsiktene ser ut til å være gåstol om et halvår eller så. Jeg tar en bestemmelse, kutter kol. medisinen, begynner med Rød Ris 2-3 for dag(kjøpt i Sverige) og syltede Rødbeter (3-4 skiver daglig)
Min dårlige kolesterol var litt over 5 før medisinbruken, og legene vil helst ha oss opererte ned på 3. Legen mente at så langt kom vi nok ikke, men at 4 burde være mulig. Etter noe over et år så er den nede på 4, men med vonde mukeler mange steder. Så ble det Rød ris og rødbeter. Etter 9 uker er den dårlige kolesterolen nede på 3,1 , jeg kan gå og bevege meg slik jeg vil. Den trege og uggne kroppen har blitt min igjen. For meg blir det rød ris og rødbeter for resten av livet, aldrig mer Ezetrol. Kan absolutt anbefale for de som har slike plager. i.saunes@yahoo.no