5.5.07

Nytt angrep mot kosttilskudd

De siste dagene har kosttilskudd blitt omtalt negativt i media vedrørende en tilsynskampanje Mattilsynet har hatt mot kosttilskudd. Mediene, bl.a. Dagbladet og BA (02.05.07), har tatt i bruk fete typer: ”91 av 95 kosttilskudd slaktes” og ”Kosttilskudd FULLE AV FEIL”, kan vi lese.


Hva dreier det seg om?
Mattilsynet har fokusert på merking og markedsføring av produktene. Før vi går inn på kritikken fra Mattilsynets side, skal vi ta en titt på fakta om hva som er lov og ikke lov mht. markedsføring og merking av kosttilskudd i Norge.


Fakta: Et lovverk uten fornuft
Det er ikke tillatt i merking eller markedsføring av kosttilskudd å påstå eller gi inntrykk av at et balansert og variert kosthold generelt ikke gir tilstrekkelig tilførsel av vitaminer og mineraler.
(Kosttilskuddsforskriften og merkeforskriften)


I Norge er det altså ikke lov å vise forbrukerne at forskning og dokumentasjon beviser at jorda plantene dyrkes på, inneholder for få mineraler, og at næringsverdien i mat har synket dramatisk bare de siste 50 åra. Det skal du ikke vite dersom du tenker å supplementere med noen ekstra kosttilskudd.

Det er heller ikke tillatt å informere at mange kosttilskudd forebygger, leger eller lindrer sykdom, sykdomssymptomer eller smerter. De fleste som har sunn fornuft og en viss etikk intakt, skjønner at dette må føre feil vei. I Norge er det altså ikke lov til å fortelle deg det dersom du trenger råd og bistand i forbindelse med f.eks. et helseproblem. Dine "helse"myndigheter vil heller at du skal ta en syntetisk medisin eller tre.

Og det er ikke tillatt å gi inntrykk av at et næringsmiddel forebygger, leger eller lindrer sykdom, sykdomssymptomer eller smerter. Virker dette fornuftig for deg? Virker det som om din helse og ditt velvære, for ikke å snakke om din rett til å velge selv (hvordan gjør du det når du ikke får kunnskapen du trenger...), blir verdsatt her?


Et naturmiddel som er virksomt, altså positivt for din helse, er forbudt å selge i helsekostbutikken. Legemiddelloven (hvem sin agenda tjener et slikt lovverk, utenom legemiddelindustrien?) omdefinerer alle virksomme naturmidler til "legemidler". Da blir produktet enten forbudt, reseptbelagt, eller må selges innen apotekmonopolet.

I og med at de forrige punktene ikke akkurat kan påstås å øke din valgfrihet og informasjonstilgang, må det vel være legemiddellovens omdefineringer som skal beskytte dine rettigheter? Eller?...



Bør sensur og urimelige forbud respekteres?
Artikkelforfatteren har ikke gått grundig nok inn i rapporten til å kommentere detaljer, men enhver med litt innsikt kan se at det blir vanskelig å tilby et naturprodukt til deg som kunde uten å kunne komme med en påstand om at det faktisk fungerer.

En kritikk mot kosttilskuddene fra Mattilsynet, er at det er udokumenterte påstander. Som vist over, ville en dokumentert virkning virkelig lage problemer. Virksomme naturmidler er jo forbudt av norske "helse"myndigheter i helsekostbutikkene!

Ville du, som fagperson og med oppriktig interesse for naturmidlers positive virkning på vår helse, respektert et slikt lovverk, eller ville du føle for å gjøre opprør? Kan det være grunnen til at så mange produkter ikke er i samsvar med norsk byråkrati? Kanskje det er derfor Aslaug Sandvin ved Mattilsynet i Bergen må konstantere: "Vi ser nå at bransjen ikke har tatt regelverket på alvor."

Vi har et regelverk som sikkert ikke virker logisk for andre enn Mattilsynet, Statens legemiddelverk og kanskje en mengde farmasiselskaper. For menigmann må jo denne loven virke alt annet enn logisk og rettferdig. Burde Høyesterett vurdere Legemiddelloven, dens anvendelse og uønskede konsekvenser? Og bør Mattilsynet sammen med Statens Legemiddelverk undersøkes nærmere?


Forbudte produkter
Som omtalt i et
tidligere nyhetsbrev, ble ni produkter stoppet. Mattilsynet nevner i sin rapport:

"Omsetningen av ni produkter ble stanset pga. innhold som tilsa at produktet var legemiddel (Kommentar: "Legemiddelet" var altså mest sannsynlig et naturmiddel som legemiddelloven omdefinerte til "legemiddel" fordi det var virksomt).

Ingen av produktene ble analysert. Kun merkingen ble vurdert. Tre av produktene inneholdt ingredienser som er klassifisert som legemiddel, to inneholdt urter som ikke er klassifisert i Norge og derfor er å anse som legemidler, og fire inneholdt for høye doser av et vitamin ved høyest anbefalt daglig dose (Kommentar: Med andre ord var det antakelig effektive mengder av det aktuelle vitaminet, noe som er forbudt i Norge)."


Din kilde til usensurert helseinfo har ikke noe til overs for påstander om vidunderkurer slik det av og til reklameres for når enkelte kosttilskudd skal selges. Men folk flest har heller ikke noe til overs for myndigheter som forbyr flest mulige sunne og helsefremmende naturprodukter i den ene enden, mens tvilsomme næringsinteresser tjenes i andre enden.


Jobber norske myndigheter for eller mot din helsefrihet?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære folkens!
Dette er jo helt vanvittig. Stem noe annet ved neste valg. Mener også at her er det mye de ansvarlige myndigheter må gripe fatt i. Det må være noe galt et sted? Er Mattilsynets rapport bestillingsverk fra legemiddelindustrien? Er det bukken som passer havresekken?
Ps: dessverre har jeg glemt av brukernavnet og passordet. Derfor anonym.
Rosalita.

drbondevik.no sa...

Veldig synd at kosttilskudd ikke tas alvorlig av myndighetene.

Jeg har i 10 år behandlet pasienter med kostholdrettet behandling, både ved å tilføre kosttilskudd og å endre matvaner. Og har sett betydelig forbedringer i helsen. Både allergi og hudsykdommer kan ha en veldig god effekt av endret livsstil.
Se forøvrig min hjemmeside www.drbondevik.no, der jeg også referer til flere studier.
Mvh dr Bjørn E Bondevik, hudlege

Anonym sa...

hallo dr bondevik!
Jeg ble meget glad for at det er en doktor her. Leste litt på bloggen din og ser at du behandler dine pasienter med vitaminer og omega 3. ja, dette er bra. Opplever at helsevesen ikke tror på vitaminer og fiskeolje. Jeg og min datter tok hårmineralanalyse. Jeg hadde en del ubalanser, mye kviser og hadde lagt på meg 10-15 kg de siste 10 år. Jeg var langsom metabolisme, type 1. Fikk kostforslag hvor jeg kuttet ut omtrent alt sukker, spiser speltbrød, frukt og grønnsaker, mindre karbohydtrater og fett. Jeg er blitt slank og har adskillig mer overskudd enn for et år siden. Huden er og glatt.
Jeg kjøpte også de vitaminene som ble anbefalt. Skal ta en ny hårprøve. så dette hjelper!
Min datter er også blitt kvitt sine plager! Dessverre tror ikke legene på hårmineralanalyse, dvs at du tar en hårprøve og sender dette til analyse. Du får svar ca 1 måned senere med anaalyse og kostforslag og vitaminer som anbefales å kjøpe. Dette er rene naturlige vitaminer, ikke syntetiske. HÅper legen leser dette!

Anonym sa...

hallo dr bondevik!
Jeg ble meget glad for at det er en doktor her. Leste litt på bloggen din og ser at du behandler dine pasienter med vitaminer og omega 3. ja, dette er bra. Opplever at helsevesen ikke tror på vitaminer og fiskeolje. Jeg og min datter tok hårmineralanalyse. Jeg hadde en del ubalanser, mye kviser og hadde lagt på meg 10-15 kg de siste 10 år. Jeg var langsom metabolisme, type 1. Fikk kostforslag hvor jeg kuttet ut omtrent alt sukker, spiser speltbrød, frukt og grønnsaker, mindre karbohydtrater og fett. Jeg er blitt slank og har adskillig mer overskudd enn for et år siden. Huden er og glatt.
Jeg kjøpte også de vitaminene som ble anbefalt. Skal ta en ny hårprøve. så dette hjelper!
Min datter er også blitt kvitt sine plager! Dessverre tror ikke legene på hårmineralanalyse, dvs at du tar en hårprøve og sender dette til analyse. Du får svar ca 1 måned senere med anaalyse og kostforslag og vitaminer som anbefales å kjøpe. Dette er rene naturlige vitaminer, ikke syntetiske. HÅper legen leser dette!

Anonym sa...

Jeg er enig i at legemiddelindustrien har for mye makt, men hvem er du sponset av? Du virker jo like ukritisk til kosttilskudd som du er kritisk til legemiddelselskapene. Du er klar over at det ikke er noen sjekk av hva kosttilskuddene inneholder, da mener jeg at det ikke sjekkes i noen lab om tilskuddene inneholder det som står utenpå pakken? Er ikke uenig i at myndighetene er for positive i en retning, men du virker ikke særlig uhildet selv heller?

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon