2.5.07

Mattilsynet knuser steviasalg i Norge

Som flere og flere kjenner til, jobber Mattilsynet og norske helsemyndigheter relativt ofte mot vår rett til å kunne velge sunt for vår egen helse. Naturmidler skal motarbeides, mens produkter som går i retning av syntetisk og patenterbart, favoriseres i mange tilfeller.


Salg av urt knuses, utestet syntetisk søtningsmiddel foretrekkes
På grunn av trusler fra Mattilsynet, trekker Medurt Pharma salget av den naturlige urten stevia. Stevia er som kjent 200 ganger søtere enn sukker, har null kalorier, og kan erstatte sukker og kunstige søtningsmidler i flere matprodukter. Stevia har vært brukt i 1500 år, og har bl.a. i Japan ca 50% av søtningsmiddelmarkedet, inkludert sukkermarkedet. Sunn fornuft og folkevett tilsier at dette produktet er "rimelig godt" testet på mennesker, så et forbud skulle være unødvendig.


Utestet og syntetisk er best, sier Mattilsynet
Mattilsynet favoriserer kunstige søtningsmidler og næringsinteressene som følger med, slik som i tilfellet med aspartam og sukralose ("Splenda"). Sukralose er ikke testet på mennesker før det slippes løs på markedet, innrømmet Mattilsynet på sin pressekonferanse om deres rapport om drikke med sukker og søtstoffer.

Fritt Helsevalg deltok på pressekonferansen, og kunne rapportere at Mattilsynet hadde intet svar mht. at dyrestudier har vist at sukralose går inn i hjernen, fosteret, morkaken og fostervannet. I tillegg viste et kaninforsøk at store doser sukralose førte til abortering hos halvparten. Mattilsynet bekreftet at de ikke ville advare noen mot dette, ikke en gang gravide og ammende kvinner.

Mer info om søtningsmidler får du her.


Hva synes du om denne typen avgjørelser, tatt av norske mat"sikkerhets"myndigheter?

5 kommentarer:

niepce sa...

siden søtningsstoffene går inn i hjernen, kanskje de har fått dosen sin..?

Harald A sa...

Hvilke argumenter bruker Mattilsynet når de forbyr, vanskeligjør tilgjengeligheten for Stevia?
La oss starte en Slow Food kjede. Et motangrep på all mat som er hurtig, halvfabrikata, ogfull av dritt vi ikke kjenner, og kjenner bivirkningene av. Jeg vet det finnes allerede. Vi må sloss.

Anonym sa...

Ja, slow food-kjede med økologisk mat hadde vært utmerket. Momsen bør fjernes på økologisk mat i tillegg.

La oss organisere oss, slik at vi får slagkraft. Så kan vi få omgjort legemiddelloven og diverse andre reguleringer som tjener alt annet enn vår helse. Det er på tide at vi tar kontrollen tilbake fra de som danser etter pengeinteressenes pipe.

Anonym sa...

Jeg gjør alt jeg kan for å spre denne bloggen. Gjør som jeg ta ut artikkelen og heng dette på din matvarebutikk der du bor. Send bloggen til dine venner. Jeg har også sendt dette til lokalavisene der jeg bor. Og på toppen av dette sendte jeg bloggen til stortingsrepresentanter fra mitt fylke + en minister. Jeg forsøker også å spre budskapet blant helsepersonell, fysioteraputer og væterinærer. Gjør dette du også. Spre budskapet.

Anonym sa...

Jeg er imponert! Ildsjeler som viser handlingskraft som dette, får ting til å skje. Og folk begynner å bevege på seg. Det er mange som vil ha forandring i dette landet, bare se hva som skjer fremover...